Implementacja systemu CRM dla przedstawicieli handlowych to jeden z najbardziej popularnych sposobów na wykorzystanie tego narzędzia. Zarządzenie relacjami z klientem może dzięki niemu znacząco się ożywić, wykazać zdecydowanie wyższą efektywnością, co w konsekwencji przełoży się na realne wyniki finansowe firmy.
Przy implementacji tego systemu pojawia się jednak istotne pytanie: w jaki sposób skonfigurować CRM dla handlowca tak, aby był jak najwygodniejszy do użytkowania?
Filozofia CRM z perspektywy przedstawicieli handlowych
Chociaż w samym skrócie „CRM” (Customer Relationship Management) znajduje się słowo „customer”, nie można zapominać o drugiej, firmowej stronie transakcji. Bez działu sprzedaży nie byłoby jakichkolwiek zysków — z tego powodu systemy CRM muszą być dostosowanie nie tylko do realnych potrzeb klienta, ale także do zapotrzebowania wewnętrznego. A każdy pracownik potrzebuje odpowiednio skonfigurowanych, wysokojakościowych narzędzi, dzięki którym będzie lepiej wykonywał swoją pracę.
Z tego powodu, szalenie istotne jest odpowiednie skonfigurowanie CRM dla handlowca. Zwiększy to zarówno ogólną produktywność i tempo pracy, jak i (w konsekwencji) wpływy finansowe firmy.
Przyjrzyjmy się temu, na jakie aspekty najlepiej zwrócić uwagę.
Nie pozwalaj sobie na braki w danych
System CRM jest narzędziem wielowątkowym i wielofunkcyjnym, służącym do wielu celów w tym samym czasie. Jedną z jego funkcji jest analityka oraz szybkie sporządzanie raportów, a także predykcje dotyczące prawdopodobieństwa odpowiednio szybkiego zamknięcia danej transakcji. Wszystkie te funkcje egzekwowane są w oparciu dane, wprowadzane do systemu na temat aktywnych oraz potencjalnych klientów.
To właśnie dzięki nim CRM dla handlowca może stać się tym, czym powinien być — narzędziem do odpowiedniego zarządzania relacjami — a nie tylko jednym z wielu systemów informatycznych dla firm.
CRM dla handlowców powinien zatem nakładać obowiązek wprowadzania istotnych z punktu widzenia profilu danego biznesu danych. Dzięki temu wartość wszelkich raportów, prognoz, marketingu czy ogólnego kontaktu z powoływaniem się na określone informacje dotyczące potencjalnego nabywcy (np. jego przeszłe działania) znacznie wzrasta.
Zawsze pilnuj porządku w systemie
Łatwo się domyślić, że porządek sprzyja produktywności. Podobnie jak biurko do pracy, HubSpot CRM może być zarówno perfekcyjnie poukładany i zorganizowany, jak i zabałaganiony i nieprzejrzysty. Jest na to prosty sposób w postaci dostosowania ustawień widoczności poszczególnych wątków i aktywności przez administratora lub jego pełnomocnika. Dzięki temu cały „workflow” będzie bardziej spersonalizowany z perspektywy przedstawiciela handlowego, a jego praca stanie się bardziej zorganizowana i łatwiejsza.
Jak to zrobić? Metoda jest bardzo prosta — wystarczy tylko ustawić w systemie widoczność dla poszczególnych pracowników wyłącznie na te wątki, które ich faktycznie dotyczą.
Dzięki temu, podczas codziennego przeglądania systemu, nie będą rozpraszani cudzymi aktywnościami. System będzie działał tylko „dla nich”, co sprzyja koncentracji i skupieniu na wykonaniu konkretnych zadań.
Określ najważniejsze dane dla Twoich kontaktów
HubSpot CRM, dostarczany w naszym kraju przez BusinessWeb – oficjalnego partnera HubSpot w Polsce posiada bardzo elastyczną strukturę. Personalizacji podlegają nawet tak oczywiste aspekty, jak dane, które każdy przedstawiciel handlowy widzi na temat konkretnego kontaktu.
Dzięki możliwościom tego systemu, jego administrator może wybrać takie informacje, które uważa w kontekście kontaktów za najbardziej istotne.
Dzięki temu każdy przedstawiciel handlowy zobaczy wyselekcjonowane dane w odpowiedniej kolejności, co pozwoli mu na poprawniejsze określenie profilu potencjalnego klienta. Przydaje się to zwłaszcza przy wdrażaniu nowych pracowników, którzy potrzebują jak najdokładniejszych oraz przejrzystych instrukcji. Dzięki takim drobiazgom CRM jest idealnym rozwiązaniem dla firm niezależnie od ich rozmiarów.
W CRM dla handlowca można zbudować gotowe treści mailingowe, częściowo automatyzując proces sprzedaży
W miarę rozwoju firmy, pewne czynności nie będą mogły nieprzerwanie być wykonywane ręcznie. Dotyczy to między innymi pisania treści mailingowych (zarówno ofert, jak i newsletterów, przypomnień czy powiadomień subskrypcyjnych).
Dzięki funkcjonalności HubSpot CRM, dla każdego etapu sprzedażowego może być przygotowana odpowiednia treść, gotowa w każdej chwili na wysłanie do odpowiedniego klienta.
Co więcej, nie oznacza to wcale, że klienci będą otrzymywać bezosobowe, „masowe” treści, które mogą nawet zniechęcić do zakupu. Przeciwnie — treść maila oraz jego sens powinna być maksymalnie spersonalizowana.
Jednocześnie jednak, w CRM zachowana jest możliwość wstawiania imienia i nazwiska określonej osoby bezpośrednio do treści, co pozytywnie wpływa na ogólne uczucie odbierania spersonalizowanego kontaktu od firmy, a także budowaniu zaufania. Jest to jeden z głównych czynników, które mają wpływ na stworzenie stałej, wiernej i aktywnej bazy klientów w dowolnej firmie.
Ceń swój czas. Jeszcze bardziej niż zwykle
Odpowiedni CRM dla handlowca stwarza nowe możliwości dla bardzo podstawowych czynności, nawet takich, jak codzienne wymienianie się informacjami pomiędzy poszczególnymi pracownikami firmy.
Z perspektywy admina, dostępna jest interesująca funkcja — tzw. skróty, przy pomocy których można błyskawicznie wpisać określone frazy bezpośrednio do wysyłanej wiadomości.
Znowu, podobnie jak w przypadku powyższych treści mailingowych dla klientów — fakt ten zdecydowanie nie oznacza wyzucia się z indywidualnego podejścia do klienta czy współpracowników.
W rzeczywistości stanowi on zwyczajną oszczędność czasu poprzez zaoszczędzenie konieczności żmudnego wpisywania tych samych fraz, zdań, nazw własnych, czy innych oklepanych zwrotów. Warto, aby admin w odpowiedni sposób skorzystał z tej funkcji w CRM dla przedstawicieli handlowych.
Aplikacja CRM dla handlowca
Jednym z popularniejszych sposobów na rozszerzenie funkcjonalności tradycyjnego CRM jest udostępnienie jego wersji mobilnej.
Obecnie, większość języków programowania stwarza takie możliwości. Możliwość bezproblemowego dostępu do treści i danych zawartych w CRM z poziomu urządzenia mobilnego jest nieoceniona — nie tylko stwarza potencjał do częstszego korzystania z systemu, ale także zabezpiecza firmę przed kłopotami w przypadku konieczności np. natychmiastowego kontaktu pomiędzy stanowiskami kierowniczymi w sytuacji kryzysowej.
Mobilny CRM jest zatem odpowiedzią na realne zapotrzebowanie, a jego odsłona wydana przez HubSpot charakteryzuje się wysokim stopniem przydatności.
Podsumowanie. Dlaczego warto zdecydować się na HubSpot CRM
Przyczyn jest zdecydowanie więcej niż tylko te, które zostały opisane powyżej — wśród nich znajdują się takie czynniki jak ułatwienie kategoryzacji danych, możliwość błyskawicznego sporządzania dokładnych i rzetelnych raportów…
Zalety tego narzędzia przysporzyły mu prawdziwej sławy we wszystkich rozmiarach firm. Sztuką jest tylko jego odpowiednia konfiguracja!
Źródło: https://blog.hubspot.com/customers/set-up-hubspot-crm-for-your-sales-reps