Spis Treści
Integracja systemu CRM z ERP jest dziś standardem w firmach, które chcą optymalizować procesy sprzedażowe i operacyjne. Łącząc HubSpot CRM z Comarch Optima lub Comarch XL, można zautomatyzować przepływ kluczowych danych, takich jak kontrahenci, produkty, cenniki i zamówienia. Dzięki temu firmy mogą unikać ręcznego wprowadzania danych, redukować błędy i poprawiać efektywność swoich operacji.
W BusinessWeb specjalizujemy się we wdrożeniach HubSpot w firmach produkcyjnych, handlowych i dystrybucyjnych, które w ramach swojego biznesu wykorzystują systemy ERP jak te dostarczane przez Comarch.
W tym artykule przedstawiamy standardowy scenariusz integracji HubSpot CRM z systemami Comarch oraz wyjaśniamy, dlaczego warto wybrać HubSpot jako system CRM dla firm posiadających rozwiazania ERP
Korzyści z integracji HubSpot CRM z Comarch Optima i Comarch XL
Bez integracji CRM z ERP sprzedawcy mogą nie widzieć korzyści z wdrożenia CRM
Na podstawie wdrożeń realizowanych przez BusinessWeb, dostrzegamy, że integracja z ERP jest kluczowa dla powodzenia projektu wdrożenia CRM w firmach produkcyjnych i handlowych. ERP zawiera bowiem istotne dane niezbędne w procesie sprzedaży.
Brak takiej integracji sprawia, że sprzedawcy nie mają w CRM dostępu do danych dotyczących zamówień, cen czy limitów, a jednocześnie muszą ręcznie przenosić dane do ERP. Dlatego nie zalecamy wdrożenia CRM HubSpot bez wcześniejszego ustalenia, czy integracja z ERP nie zawiera kluczowych informacji dla efektywnej pracy sprzedawcy w CRM.
Integracja HubSpot CRM z systemami Comarch pozwala na automatyczne przesyłanie i synchronizację kluczowych danych, co znacząco poprawia organizację i efektywność pracy zespołów. Dzięki interfejsowi dostarczanemu przez partnera Comarch, firmę ELTE-S, uzyskujemy dostęp do niemal wszystkich danych w systemach Optima i XL. Otwartość systemu HubSpot oraz jego interfejs oparty na REST API oferują szerokie możliwości integracji z Comarch.
Oto najważniejsze korzyści:
- Automatyczna synchronizacja kontrahentów – dane o klientach, dostawcach i partnerach są automatycznie aktualizowane między systemami, co eliminuje konieczność podwójnego wprowadzania informacji.
- Zarządzanie produktami i cennikami – dane o produktach, ich cenach oraz aktualnych promocjach są zsynchronizowane, co ułatwia sprzedawcom dostęp do aktualnych ofert.
- Obsługa zamówień w czasie rzeczywistym – zamówienia złożone w HubSpot CRM są automatycznie przesyłane do systemu Comarch ERP, przyspieszając ich realizację i zmniejszając ryzyko błędów.
- Wymiana informacji o limitach – sprzedawcy mają szybki dostęp do danych dotyczących limitow transakcyjnych na danych klientach.
- Dostęp do informacji o stanach magazynowych – składając ofertę w CRM sprzedawcy widzą jak dużo produktów jest dostępnych do sprzedaży
- Unifikacja procesów sprzedaży i marketingu – dane z systemu ERP mogą być wykorzystywane w kampaniach marketingowych prowadzonych w HubSpot, umożliwiając lepszą segmentację klientów i skuteczniejsze targetowanie ofert.
- Lepsza analityka i raportowanie – pełna synchronizacja danych pozwala na bardziej precyzyjne raportowanie sprzedaży i prognozowanie wyników biznesowych, z wykorzystaniem modułów raportowych HubSPot lub integracji z rozwiązaniami jak Power BI.
Jak wygląda proces integracji?
Aby wdrożyć integrację HubSpot CRM z Comarch Optima lub Comarch XL, niezbędne są odpowiednie narzędzia i API. Podstawowy proces integracji obejmuje:
1. Przygotowanie infrastruktury
Przed przystąpieniem do integracji, konieczne jest posiadanie odpowiednich licencji po stronie HubSpot i Comarch.
- HubSpot Operations Hub Professional – niezbędny do zaawansowanej integracji i automatyzacji procesów oraz połączania z Web API do Comarch, dostarczanym przez ELTE-S. Koszt miesięcznej licencji to ok 800 EUR.
- Dodatkowe koszty Comarch - mogą wystąpić dodatkowe koszty zakupu samych modułów do Comarch, umożliwiających integracje. Comarch może tu wymagać dodatkowych licencji, użytkowników etc. Trzeba ten koszt skonsultować z obsługującym firmę partnerem Comarch.
- Web API Comarch od ELTE-S – umożliwia komunikację między systemem ERP a CRM. Konieczny jest zakup tego dodatku na stronie WWW ELTE-S dla Optima. oraz XL. Większość klientów wybiera maksymalny wersję integracji kosztującą 11.000 zł.
2. Konfiguracja API i synchronizacja danych
Podczas wdrażania CRM przez BusinessWeb, dostosowujemy procesy sprzedaży do konfiguracji HubSpot. Równocześnie uzupełniamy plan konfiguracji o niezbędne pola do wymiany danych z systemem ERP, co umożliwia integrację HubSpot z Comarch. W trakcie mapowania procesów i konfiguracji HubSpot uwzględniamy m.in.
- Integrację kontrahentów – automatyczne przesyłanie informacji o klientach z Comarch do HubSpot i odwrotnie.
- Synchronizację produktów i cenników – przeniesienie katalogu produktów, aby sprzedawcy mieli dostęp do aktualnych ofert.
- Obsługa zamówień – przesyłanie zamówień do Comarch ERP w czasie rzeczywistym.
3. Testowanie i wdrożenie
Po zmapowaniu danych przestępujemy do programowania interfejsu i testowania interfejsu. Po zakończeniu testów uruchamiamy system produkcyjnie, przechodząc do fazy szkoleń i końcowego wdrożenia HubSpot
Dlaczego warto wybrać HubSpot CRM do integracji z Comarch?
Jeśli Twoja firma korzysta z Comarch Optima lub Comarch XL i zastanawiasz się nad wyborem CRM, warto rozważyć HubSpot ze względu na:
- Intuicyjność i łatwość użytkowania – HubSpot nie wymaga skomplikowanych wdrożeń ani długotrwałych szkoleń. Najbardziej skomplikowaną częścią jest obszar wdrożeń interfejsu.
- Elastyczność – możliwość integracji z wieloma systemami i dostosowania do indywidualnych procesów biznesowych.
- Raportowanie - moduły gotowych raportów oraz możliwość budowy własnych, pozwalają monitorować procesy sprzedaży i kluczowe procesy biznesowe.
- Zaawansowaną automatyzację – dzięki modułowi Workflow, otrzymujesz system pozwalający na automatyzację wielu procesów.
- Zaawansowaną automatyzację – dzięki modułowi Workflow, otrzymujesz system pozwalający na automatyzację wielu procesów.
- Wsparcie dla marketingu i sprzedaży – HubSpot umożliwia wykorzystanie danych ERP w kampaniach marketingowych i analizie sprzedaży.
Podsumowanie
Integracja HubSpot CRM z Comarch Optima i Comarch XL to krok w stronę efektywniejszego zarządzania danymi i procesami biznesowymi. Dzięki niej firmy mogą usprawnić obsługę klientów, poprawić raportowanie i zoptymalizować pracę swoich zespołów. Jeśli szukasz CRM kompatybilnego z Comarch, HubSpot jest doskonałym wyborem.
