Wyobraź sobie, że masz sprzedawcę, który pracuje 24 h na dobę. Nie idzie na urlop, nie bierze zwolnień. Rozmawia z każdym klientem, jakiego spotka. A na dodatek zbierze od niego dane, abyś nie stracił klienta z oka. Co prawda najpierw musisz trochę zainwestować w takiego sprzedawcę, ale potem pracuje już absolutnie za darmo.
Niemożliwe? Wykorzystaj w swoim biznesie landing page, a się przekonasz.
Spis treści:
/HubSpot/
|
Landing page (inaczej strona lądowania) to specjalny rodzaj strony internetowej, która ma jeden cel – przekształcić odwiedzających w potencjalnych klientów.
Odwiedzający wchodzi na taką stronę, zapoznaje się z Twoją ofertą, a następnie zostawia swoje dane jako osoba zainteresowana.
Dzięki landing page’owi możesz budować relacje ze swoimi klientami – wysyłać im wiadomości i coraz bardziej angażować w proces zakupowy. Twoi handlowcy będą Ci wdzięczni, bo będą mogli skupić się na najbardziej wykwalifikowanych kontaktach gotowych na zamknięcie transakcji.
W tym momencie możesz zadać sobie pytanie – jak landing page gromadzi informacje o moich odwiedzających.
Landing page musi mieć formularz, który wypełnia odwiedzający. Bez formularza nie da się przekształcić odwiedzającego w lead. Jednak formularz na landing page’u to tylko jeden z elementów całej ścieżki konwersji.
Oto jak działa taka ścieżka:
1. Odwiedzający widzi na Twojej stronie internetowej komunikat CTA (call to action), który zachęca go do skorzystania z oferty (np. pobranie darmowych materiałów).
2. Odwiedzający klika w przycisk CTA i przechodzi na landing page. Na tej stronie odwiedzający może dokładnie zapoznać się z ofertą. Landing zawiera wyłącznie informacje związane z ofertą i jeden button z CTA. Nie ma menu, więc nic nie odwraca uwagi odbiorcy od oferty i od pożądanej przez nas akcji.
3. Odwiedzający zostawia swoje dane w formularzu.
4. Odwiedzający zostaje przekierowany do strony podziękowania, gdzie może pobrać obiecaną ofertę lub otrzymuje maila z linkiem do pobrania materiałów. Strona podziękowania będzie zawierała już regularne menu, dzięki któremu odwiedzający może wrócić na stronę.
Zastanów się, jakie elementy Twojej oferty możesz promować za pomocą landing page’a?
Od odpowiedzi na to pytanie zależy sukces Twojej kampanii marketingowej. Pamiętaj, że oferta, do jakiej namawia landing page, musi być naprawdę atrakcyjna dla Twoich odbiorców. Znajdź coś wyjątkowego, co na pewno zachęci odwiedzających, aby zapisali się przez formularz. Tylko wtedy zbierzesz wartościowe leady i zbudujesz z nimi relację.
W ciągu ostatnich kilku lat moc stron lądowania została mocno zakwestionowana. Coraz większe znaczenie mają wyniki organiczne sterowane przez kolejne aktualizacje algorytmów wyszukiwarek w tym wyszukiwarki Google. Rozwój koncepcji tworzenia treści dopasowanych do konkretnych intencji użytkowników czy narzędzia do komunikacji z klientem takie jak chatboty i programy do mailingu wydają się mieć większą skuteczność niż landing page.
Jaka jest więc wartość tworzenia landing page’ów?
Aby to stwierdzić, przyjrzyjmy się szybko koncepcji klastrów tematycznych, czyli łączenia tworzonych treści blogowych wokół wspólnego tematu, zwanego pilar page, czyli filarem treści.
Algorytmy wyszukiwarek zostały ulepszone, aby lepiej identyfikować istotne treści i dopasowywać je do intencji wyszukiwania. Teraz, aby uplasować się na czele wyników organicznych, musisz w bardziej intencjonalny sposób dobierać treści na stronie. Wybrać tematy, które chcesz poruszyć i opracować je na podstawie konkretnego słowa kluczowe związane z tematem. W ten sposób budujesz autorytet swojej strony. Prezentujesz też szeroki aspekt wiedzy.
Z kolei landing page prezentuje konkretny wycinek Twojej oferty, do skorzystania, z której chcesz zachęcić klienta. Może być częścią większej kampanii marketingowej lub też samodzielną stroną, która stale zbiera leady (np. zapis na newsletter). Cel landing page’a jest elastyczny i zależny od Twoich potrzeb.
Zarówno artykuły będące filarami treści, jak i landing page mogą być częścią Twojej strategii content marketingowej. Treści budują Twoją pozycję w wyszukiwarce, budują sieć linków i Twój autorytet eksperta, podczas gdy siłą stron lądowania jest skupienie na jednym celu i zbieranie leadów, z którymi pozostaniesz w kontakcie. Można zaryzykować stwierdzenie, że dobra treść na blogu nie może istnieć bez odpowiedniego landing page, pozwalającego na konwersję odwiedzin naszego bloga na lead.
Nagłówek
To pierwsza rzecz, którą odwiedzający zobaczą, kiedy wylądują na landing page’u. Świetny nagłówek landing page’a podsumowuje ofertę tak jasno i zwięźle, jak to tylko możliwe i odpowiada na pytanie “Co będę z tego miał, że wszedłem na tę stronę?”.
Powiedz odwiedzającym, co dostaną i co się zadzieje, gdy klikną w CTA – pobiorą jakiś plik, zobaczą film itd. Upewnij się również, że w nagłówku umieściłeś typ oferty, np. e-book lub szablon, aby wyszukiwarki również wiedziały, co zawiera oferta.
Treść
Tekst na stronie docelowej powinien wyjaśniać wartość oferty w sposób jasny, prosty i przekonujący. Pamiętaj o śródnagłówkach, wyliczeniach i pogrubieniach, które pomagają rozbić ścianę tekstu.
Rozkład treści ma pomóc odbiorcy skupić się na tym, co w ofercie najważniejsze. Zaakcentuj korzyści i stwórz krótkie akapity. Pamiętaj, aby na stronie było dużo światła. Nie bój się pustych przestrzeni, bo dodają one stronie lekkości.
Grafika
Jedna dobrze dobrana grafika, animacja lub ciekawy film mogą opowiedzieć skomplikowaną historię szybciej, niż możesz to zrobić za pomocą słów. Obraz daje konkretne wyobrażenie o tym, co otrzymają odbiorcy dzięki ofercie. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez HubSpot obraz staje się w internecie preferowanym formatem treści. Zastanów się więc, jak możesz wykorzystać wideo, aby Twój landing page jeszcze bardziej angażował odbiorców.
Jednak pamiętaj, że obrazy mają uzupełnić tekst, a nie odwrócić od niego uwagę. Dlatego nie komplikuj swojej strony docelowej zbyt wieloma elementami graficznymi.
Formularz
Wreszcie czwartym komponentem strony docelowej jest formularz. Pamiętaj – głównym celem twojego landing page’a jest generowanie leadów, więc postaraj się, aby formularz był silnym punktem na stronie. Przycisk CTA niech będzie jasnym komunikatem, który skłoni odbiorców do kliknięcia.
W zależności od preferencji odbiorców Twojej strony zastanów się, jak wygląda Twój formularz. Czy ma sens posiadanie tradycyjnego, statycznego formularza? Może lepiej sprawdziłby się formularz interaktywny, tak jak jest to w chatbocie? Nikt nie powiedział, że formularze muszą być nudne lub uciążliwe.
Konstruując landing page pamiętaj też o paru kwestiach:
- Ukryj menu nawigacyjne. To pomaga odbiorcy skupić się na treści i zwiększa szanse, że pozostanie na stronie. Spada współczynnik odrzuceń i zwiększa się konwersja.
- Zastanów się nad przetestowaniem dodatków takich jak ikony społecznościowe, testimoniale lub referencje. Dowody społecznej słuszności bardzo dobrze wpływają na konwersję. Pokazują, że oferta jest dokładnie tym, czego potrzebuje odbiorca.
- Sprawdź, czy wszystkie elementy na Twoim landing page’u jasno mówią odbiorcy:
Co dokładnie oferujesz?
Co z tego będzie miał odbiorca?
Dlaczego odbiorca potrzebuje tej oferty teraz?
W jaki sposób użytkownik otrzymuje ofertę?
Tworzenie landingów na platformie HubSpot jest bardzo proste i intuicyjne:
- Na swoim koncie HubSpot Marketing Hub przejdź do menu rozwijanego Marketing, przewiń w dół, a następnie wybierz opcję Landing Pages. Kliknij i przejdź do panelu, w którym utworzysz landing.
- W prawym górnym rogu kliknij przycisk Create landing page
- Wybierz szablon landing page’a. Możesz wykorzystać istniejące szablony, kupić szablon premium lub stworzyć własny szablon. (Pamiętaj, aby wybrać szablon, który posiada moduł formularza).
- Wprowadź nazwę tworzonego landing pag’a. Ta nazwa będzie widoczna tylko dla Ciebie i innych użytkowników konta. Pamiętaj, by nazwa strony była na tyle opisowa, by inni użytkownicy Twojego konta w HubSpot mogli ją łatwo odnaleźć.
Następnie Kliknij przycisk Create page, aby rozpocząć dodawanie poszczególnych elementów landinga – treść, obrazy, przyciski CTA, formularz.
- W sekcji Content edytora strony wybierz określony format formularza. W sekcji Form title możesz dodać tytuł, który będzie wyświetlany na górze formularza. Treść nagłówka powinna od razu informować o tym, jaką ofertę dajesz i co z tego będzie miał odbiorca. Możesz wybrać istniejący formularz lub utworzyć nowy. Aby utworzyć nowy formularz, kliknij przycisk Create new form.
- Po wypełnieniu formularza przez odwiedzającego przekieruj go na stronę z podziękowaniem lub wyświetl podziękowanie w komunikacie na formularzu. Lepszym rozwiązaniem jest przekierowanie na stronę z podziękowaniami, aby odbiorca mógł pobrać obiecany materiał i otrzymać dodatkowe informacje o naszej ofercie. Jednak możesz zrezygnować z ThankYou Page, jeśli zamierzasz wysłać odbiorcy materiał w osobnym mailu.
- Po pozyskaniu leada przez landing page możesz uruchomić workflow, aby wysłać odbiorcy serię maili w ramach lead nuturingu.
- Podczas pracy z landingiem podgląd strony jest automatycznie aktualizowany.
- Aby edytować ustawienia strony, kliknij na zakładkę Settings w górnej części edytora i dodaj podstawowe informacje o stronie dla wyszukiwarek – tytuł strony, adres URL, opis strony.
W prawym dolnym rogu znajduje się przycisk Add page to a menu. Jest to przydatne, jeśli tworzysz stronę, którą chcesz dodać do menu Twojej strony głównej.
- Możesz także wybrać obraz, który będzie używany jako miniatura podczas udostępniania landing page’a w mediach społecznościowych. Aby to zrobić, kliknij Browse images i wybierz dany obraz jako obraz wyróżniający.
- Ostatnim krokiem jest opublikowanie landing page’a poprzez kliknięcie przycisku Publish w górnej części ekranu. Publikację możesz także zaplanować na określony dzień.
Gratulacje! Stworzyłeś właśnie landing page za pomocą HubSpota
To jeszcze nie wszystko. Sprawdź poniżej więcej naszych wskazówek ↓
Przejdź do opcji menu rozwijanego Marketing, najedź kursorem na Website i wybierz Landing Pages. Kliknij na nazwę landing page’a, który chciałbyś przeanalizować. Zostaniesz domyślnie przeniesiony do zakładki Performance. Ta sekcja pokazuje Ci szczegółowe statystyki strony związane z formularzem i pozyskiwaniem nowych leadów. Możesz analizować dane w określonym przedziale czasowym za pomocą opcji Date range.
Istnieją również szczegółowe statystyki dotyczące interakcji odwiedzających z Twoją stroną: wyświetlenia, zapisy, kontakty, klienci, współczynnik odrzuceń, średnia długość pobytu na stronie, ilość wejść i wyjść. Możesz też filtrować wskaźniki według źródła, z jakiego ktoś wszedł na Twoją stronę. Każde źródło jest oznaczone w górnej części wykresu innym kolorem.
Opcja Frequency na górze zakładki Performance pozwoli Ci wybrać, czy dane są analizowane codziennie, tygodniowo czy miesięcznie.
W HubSpot możesz bardzo elastycznie pracować z wybranymi wskaźnikami – filtrować je, zestawić ze sobą według różnych kryteriów. W ten sposób tworzysz raporty maksymalnie dostosowane do twoich potrzeb.
Czy można zmienić szablon landinga, gdy jest już on opublikowany? Tak, ale pamiętaj, że zmiana szablonu może mieć pewne negatywne skutki dla układu treści. Lepiej więc najpierw sklonuj stronę i wypróbuj, czy po zmianie szablonu nic nie zniknie.
Aby zmienić szablon landing page’a:
- Przejdź do menu Marketing, najedź kursorem na Website, a następnie wybierz Landing Pages.
- Przejdź do ekranu edycji landingów i nad nazwą strony, którą chcesz przenieść, kliknij Edit.
- Kliknij zakładkę Settings, a następnie przewiń w dół i kliknij Advanced Options, aby wyświetlić dodatkowe ustawienia.
- Przewiń w dół do sekcji Page Template i kliknij Select a different template. Wybierz nowy szablon, który chcesz zastosować.
- Jeśli jesteś zadowolony z podglądu strony z nowym szablonem, kliknij Select this template.
- Kliknij przycisk Update w prawym górnym rogu ekranu, aby wprowadzić zmiany.
Aby dodać treść do landinga, należy najechać kursorem na moduł i kliknąć ikonę ołówka.
Możesz również kliknąć ikonę modułu, aby otworzyć listę modułów strony i edytować je w edytorze paska bocznego.
Gdy skończysz wprowadzać zmiany, kliknij na przycisk Save and go to module list.
Moduły tekstowe, nagłówki i treści jednowierszowe mogą być modyfikowane bezpośrednio w edytorze stron, a pozostałe typy modułów są edytowane w edytorze wysuwanego paska bocznego:
Jeśli Twój szablon zawiera elastyczne kolumny, możesz edytować lub zmieniać ustawienia modułów w edytorze stron lub w pasku bocznym.
Twoje moduły będą domyślnie stylizowane na podstawie arkuszy stylów zastosowanych na danej stronie, ale możesz również zastosować kilka niestandardowych rozwiązań bezpośrednio w edytorze treści. Aby to zrobić, najedź kursorem na moduł, który chcesz stylizować, a następnie kliknij ikonę pędzla po lewej stronie na górze modułu. Pojawi się okienko z opcjami stylizacji dla danego modułu.
Zastanawiasz się, jak będzie wyglądał Twój landing page, zanim go opublikujesz?
W menu po prawej stronie kliknij preview.
Możesz zobaczyć, jak Twoja strona docelowa będzie wyglądać na desktopie i na urządzeniu mobilnym.
Chcesz skonsultować z innymi członkami zespołu wygląd landing page’a? W sekcji Shareable preview kliknij przycisk Copy lub zaznacz adres URL, aby uzyskać łącze do udostępnienia.
Możesz również wyświetlić podgląd całej zawartości strony, wybierając opcję opcja Open in new window.
Odwiedzający oceniają wartość Twojego Landing page’a w ciągu kilku sekund. Godziny pracy nad landingiem sprowadzają się do pierwszego wrażenia, jakie landing zrobi na odbiorcy.
Chcesz sprawdzić, czy Twoja praca nie poszła na marne? Zrób tekst „rzutu oka”. O co chodzi?
Sprawdź, czy odwiedzający jest w stanie w ciągu 5 sekund uzyskać wszystkie informacje, które są potrzebne, aby podjąć decyzję, czy zostać na stronie dłużej.
W 5 sekund odwiedzający ma zrozumieć charakter oferty na landing page’u i poznać korzyści, jakie może zdobyć. Jeśli tego nie otrzyma, uzna ofertę za nieinteresująca i opuści stronę, a ty stracisz szansę na pozyskanie wartościowego kontaktu.