HubSpot to kompleksowa platforma CRM, która integruje narzędzia dla sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz zarządzania stronami internetowymi.
Jednak koszty licencji HubSpot mogą być skomplikowane, co sprawia, że warto je szczegółowo omówić. W tym artykule wytłumaczymy, jakie są dostępne rodzaje licencji, jakie są ich funkcjonalności oraz jakie koszty się z nimi wiążą, w tym przykłady obliczeń dla różnych scenariuszy biznesowych.
Wprowadzenie do licencji HubSpot
Licencje w HubSpot można podzielić na trzy główne kategorie, w zależności od poziomu dostępu i funkcjonalności:
1. Licencje darmowe (Free):
HubSpot pozwala na dodanie nieograniczonej liczby darmowych użytkowników, którzy mogą przeglądać dane w systemie. Obejmuje to wszystkie funkcje CRM.
Darmowe licencje są idealnym rozwiązaniem dla osób, które potrzebują tylko przeglądać dane bez wprowadzania zmian.
2. Licencje podstawowe (Core Seat):
Licencje Core Seat są przeznaczone dla użytkowników, którzy aktywnie edytują dane w systemie ale nie pracują jako frontowi pracownicy sprzedaży czy obsługi klienta, w tym:
- Tworzą automatyzacje procesów.
- Przygotowują raporty i analizy.
- Wprowadzają dane kontaktów, transakcji czy zgłoszeń serwisowych.
Licencje Core Seat umożliwiają edycję wszystkich danych, jednak nie są przeznaczone dla pracowników, których efektywność mierzymy poprzez cele sprzedażowe czy SLA dotyczące szybkości realizacji i obsługi zgłoszeń. Są one bardziej odpowiednie dla pracowników działu back office.
Licencje Core Seat można przydzielać dowolnym pracownikom, niezależnie od tego, czy działają w marketingu, sprzedaży czy obsłudze klienta, co zapewnia dodatkową elastyczność w zarządzaniu dostępem.
3. Licencje płatne (Paid Seats):
Te licencje są dedykowane dla pracowników, którzy bezpośrednio współpracują z klientami a my chcemy ich pracę mierzyć i rozliczać w zakresie realizacowanych celów sprzedażowych (przychody) lub celów obsługi klienta (czasy realizacji zgłoszeń). Obejmują funkcje takie jak:
- Ustalanie celów sprzedażowych, forecastingu i monitoring ich realizacji.
- Dostęp do sekwencji e-mailowych i zaawansowanych narzędzi komunikacji.
- Automatyczne przypisywanie zgłoszeń lub leadów (round robin).
- Raportowanie jakości obsługi klienta poprzez mierzenie celów jak SLA
- Dzwonienie z HubSpot
- Dostęp do narzędzi Help Desk i Pulpitu Sprzedawcy
Licencje płatne są skierowane do zespołów sprzedaży i obsługi klienta, gdzie kluczowe jest dokładne monitorowanie efektywności pracy oraz dostęp do specjalistycznych narzędzi, które usprawniają bieżącą komunikację z klientami.
4. Kontakty marketingowe w ramach HubSpot Marketing Hub
W HubSpot możesz mieć niemal nieograniczoną liczbę kontaktów wykorzystywanych w różnych procesach. W przypadku działań marketingowych konieczne jest jednak dodatkowe opłacenie tzw. kontaktów marketingowych. Czym one są?
Kontakty marketingowe w HubSpot to te, które są aktywnie używane w działaniach marketingowych, takich jak kampanie e-mailowe czy remarketing. Posiadasz dla nich zgody marketingowe i wysyłasz do nich maile, prowadząc aktywne działania promocyjne.
Dla kontaktów bez tego tagu możesz w HubSpot prowadzić nieograniczone działania związane ze działaniami sprzedaży, edycją danych, automatyzacją i raportowaniem. Nie będziesz jednak wysyłać do nich maili ani używać ich do synchronizacji list remarketingowych.
Ile kontaktów marketingowych potrzebujesz? Oblicz, do ilu klientów wysyłasz maile marketingowe i dla których masz zgody. Zoptymalizuj liczbę potrzebnych kontaktów, wykluczając te nieaktywne, nieczytające Twoich maili, niezaangażowane. W ten sposób kupisz tylko tyle kontaktów, ile rzeczywiście potrzebujesz.
Dodatkowo masz możliwość zarządzania tymi kontaktami na bazie miesięcznej, co pozwala raz na miesiąc wyłączyć część kontaktów z listy kontaktów marketingowych i dodać nowe w kolejnym miesiącu.
Pamiętaj, że oznaczenie danego kontaktu tagiem kontaktu marketingowego, jest niezależne od posiadanych przez niego subskrypcji na mailing.
5. Użytkownicy z dostępem do funkcji marketingowych
W HubSpot użytkownicy marketingowi korzystają z licencji podstawowych (core seat), które oferują pełny dostęp do narzędzi marketingowych, takich jak zarządzanie kampaniami e-mailowymi, tworzenie formularzy, analiza SEO oraz optymalizacja działań reklamowych.
Dla użytkowników HubSpot Marketing Starter dostępne są wszystkie funkcje w cenie 20 USD miesięcznie za użytkownika, w licencjach Professional za 50 USD, a w licencjach Enterprise za 75 USD miesięcznie za użytkownika.
W ramach licencji Professional i Enterprise musisz zakupić też samą licencję na oprogramowanie.
Warto zauważyć, że licencja Professional obejmuje 3 stanowiska w cenie, a licencja Enterprise 5. Dlatego konieczny jest zakup dodatkowych stanowisk, jeśli potrzebujesz więcej użytkowników niż jest to uwzględnione w cenie.
Koszty licencji dla poszczególnych Hubów
Wszystkie poniższe koszty są podane w USD i odnoszą się do zakupu licencji z miesięcznym planem płatności.
W BusinessWeb pomożemy Ci dobrać właściwe licencje i pomóc w ich zakupie. Wskażemy możliwości negocjacji cen z HubSpot. W przypadku bardziej zaawansowanych procesów, przeprowadzimy analizy przedwdrożeniowe, które potwierdzą ich zakresy i ilość.
Warto również pamiętać, że licencje Professional i Enterprise są sprzedawane z rocznym zobowiązaniem, z możliwością wyboru płatności miesięcznej lub kwartalnej.
1. HubSpot Starter (Sales, Marketing, Service, Content Hub, Operations Hub)
Starter to doskonałe rozwiązanie dla małych firm, które dopiero zaczynają korzystać z CRM. W ramach licencji Starter dostępne są jedynie licencje darmowe oraz podstawowe (core seat), które umożliwiają korzystanie ze wszystkich funkcji HubSpot.
Licencja podstawowa (core seat) jest jedyną, którą należy zakupić.
Koszty kształtują się następująco:
- Koszt licencji: 20 USD/miesiąc za jednego użytkownika (przy płatności miesięcznej).
- W cenie uzyskujesz dostęp do wszystkich funkcji Starter dla sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz zarządzania stronami WWW.
- W cenie mamy 1000 kontaktów marketingowych, każdy kolejne 1000 kontaktów kosztuje nas 50 USD /miesiąc
2. HubSpot Professional (Sales, Marketing, Service, Content, Operations)
Professional jest wyborem dla firm o bardziej złożonych procesach. Koszty wyglądają następująco:
- Koszt licencji podstawowej (Core Seat): 50 USD/miesiąc.
- Koszt licencji pełnopłatnej (dla sprzedaży i serwisu): 100 USD/miesiąc.
- W wersji Marketing Professional podstawowa licencja kosztuje 890 USD/miesiąc i obejmuje ona 3 konta podstawowe w cenie.
- Dodatkowe kontakty marketingowe: 250 USD /miesiąc za każde 5000 kontaktów (pierwsze 2000 wliczone w cenę licencji).
- HubSpot Content Hub - gdy kupujesz go samodzielnie bez HubSpot Marketing Hub kosztuje 500 USD/miesiąc i masz w nim 3 stanowiska podstawowe.
- HubSpot Content Hub - gdy kupujesz go razem z HubSpot Marketing Hub uzyskujesz zniżkę i całość nie kosztuje 890 USD + 500 USD, tylko 1000 USD/miesiąc razem z 3 stanowiskami podstawowymi.
- HubSpot Operations Hub koszt licencji to 880 USD/miesiąc. Do jego zarządzania potrzebujesz osób z licencją podstawową Core Seat.
Duża zniżka za zakup Customer Platform Professional. Jeżeli decydujesz się na zakup wszystkich rozwiązań HubSpot w wersji Professional, czyli marketingu, sprzedaży, obsługi klienta, stron www i operations Hub, dostajesz wtedy dodatkową dużą zniżkę na całość i otrzymujesz tzw. Customer Platform w cenie 1300 USD/miesiąc mając w niej 2000 kontaktów marketingowych, 1 licencję pełnopłatną dla sprzedaży, 1 licencje pełnopłatną dla obsługi klienta, 3 licencje podstawowe oraz dostęp do wszystkich rozwiązań i funkcji HubSpot w wersji Professional.
3. Enterprise (Sales, Marketing, Service)
Enterprise zapewnia zaawansowane narzędzia dla dużych firm z wieloma zespołami. Koszty:
- Koszt licencji podstawowej (Core Seat): 75 USD/miesiąc.
- Koszt licencji pełnopłatnej (dla sprzedaży i serwisu): 150 USD/miesiąc.
- W wersji Marketing Professional podstawowa licencja kosztuje 3600 USD/miesiąc i obejmuje ona 5 kont podstawowych w cenie.
- Dodatkowe kontakty marketingowe: 100 USD /miesiąc za każde 10000 kontaktów (pierwsze 10000 wliczone w cenę licencji).
- HubSpot Content Hub - gdy kupujesz go samodzielnie bez HubSpot Marketing Hub kosztuje 1500 USD/miesiąc i masz w nim 3 stanowiska podstawowe.
- HubSpot Content Hub - gdy kupujesz go razem z HubSpot Marketing Hub uzyskujesz zniżkę i całość nie kosztuje 3600 USD + 1500 USD, tylko 3800 USD/miesiąc razem z 3 stanowiskami podstawowymi.
- HubSpot Operations Hub koszt licencji to 2000 USD/miesiąc. Do jego zarządzania potrzebujesz osób z licencją podstawową Core Seat.
Duża zniżka za zakup Customer Platform Enterprise. Jeżeli decydujesz się na zakup wszystkich rozwiązań HubSpot w wersji Professional, czyli marketingu, sprzedaży, obsługi klienta, stron www i operations Hub, dostajesz wtedy dodatkową dużą zniżkę na całość i otrzymujesz tzw. Customer Platform w cenie 4300 USD/miesiąc mając w niej 10000 kontaktów marketingowych, 1 licencję pełnopłatną dla sprzedaży, 1 licencje pełnopłatną dla obsługi klienta, 5 licencji podstawowych oraz dostęp do wszystkich rozwiązań i funkcji HubSpot w wersji Enterprise.
Przykłady wyliczeń kosztów
1. Zespół sprzedaży z wykorzystaniem licencji Sales Professional (5 osób):
- Menedżer sprzedaży: 1 licencja pełnopłatna (100 USD). Dla menedżerów sprzedaży, zawsze rekomendujemy zakup pełnej licencji, nawet jeżeli podglądają tylko dane. Daje ona dostęp do wszystkich funkcji takich jak pulpity pracy sprzedawców i podgląd ich pracy z wykorzystaniem tej funkcji. Dodatkowo warto znać i umieć używać poszczególne funkcje HubSpot, których wykorzystania wymagamy do pracowników.
- 3 aktywnych sprzedawców: 3 licencje pełnopłatne (3 × 100 USD).
- 1 osoba wsparcia sprzedaży budująca bazy kontaktów do prospectingu i raporty: 1 licencja podstawowa (50 USD).
Łączny koszt: 450 USD/miesiąc.
2. Zespół marketingu z wykorzystaniem licencji Marketing Starter (2 osoby i 3000 kontaktów marketingowych):
- 2 licencje podstawowe dla Marketing Starter: 2 × 20 USD.
- 1000 kontaktów marketingowych jest w cenie
- 2000 dodatkowych kontaktów marketingowych: 50 USD * 2 = 100 USD
Łączny koszt: 140 USD/miesiąc.
3. Obsługa klienta pracująca z wykorzystaniem licencji HubSpot Service Hub(6 osób):
- 4 aktywnych pracowników obsługi klienta, obsługujących skrzynki mailowe i przychodzące reklamacja z formularzy kontaktowych: 4 licencje pełnopłatne Professional (4 × 100 USD).
- 2 osoby raportujące jakość procesów obsługi klienta oraz przygotowujące szablony maili : 2 licencje podstawowe (2 × 50 USD).
Łączny koszt: 500 USD/miesiąc.
4. Marketing Professional dla 5 osób:
- Licencja podstawowa: 880 USD/miesiąc (obejmuje 3 użytkowników).
- Dodatkowe 2 licencje Core Seat: 2 × 50 USD.
- 5000 dodatkowych kontaktów marketingowych: 250 USD.
Łączny koszt: 1230 USD/miesiąc.
5. Marketing Professional dla 1 osoby i 5 pracowników sprzedaży wykorzystujących Sales Professional:
- Menedżer sprzedaży: 1 licencja pełnopłatna (100 USD).
- 3 aktywnych sprzedawców: 3 licencje pełnopłatne (3 × 100 USD).
- 2 osoby wsparcia sprzedaży budująca bazy kontaktów do prospectingu i raporty: 1 licencja podstawowa (100 USD).
- Licencja podstawowa Marketing Hub: 880 USD/miesiąc (obejmuje 3 użytkowników).
- 5000 dodatkowych kontaktów marketingowych: 250 USD.
- Uwaga ponieważ licencja Marketing Hub Professional ma w sobie 3 licencje podstawowe, 2 niewykorzystane można przypisać do pracowników wsparcia sprzedaży i nie kupować im osobnych licencji.
Łączny koszt: 1530 USD/miesiąc.
Podsumowanie
Koszty licencji HubSpot mogą się wydawać skomplikowane, ale ich struktura jest dobrze dopasowana do różnych potrzeb biznesowych. Kluczem do optymalizacji kosztów jest zrozumienie ról poszczególnych pracowników w systemie i dobranie odpowiednich typów licencji. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy w wyborze odpowiedniego planu, skontaktuj się z nami, a chętnie pomożemy!
COMMENTS